Poznaj Pszczoły - działanie informacyjno-dydaktyczne z zakresu kształtowania postaw ochrony dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego
Poznaj pszczoły - poznaj bo warto.
Meet the bees, they are worth meeting!
Lerne die Bienen kennen, die sind es wert!
Spotkanie z pszczelarzem
Adresat: dzieci 5-12 lat
Treści z podstawy programowej wychowania przedszkolnego realizowane podczas zajęć:
12. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
Treści z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych (I etap edukacyjny) realizowane podczas zajęć:
6. Edukacja przyrodnicza. Wychowanie do rozumienia i poszanowania przyrody ożywionej i nieożywionej.
Cele ogólne:
Pomoce: strój pszczelarza, stroje pszczelarskie dla dzieci, tradycyjny ul trzcinowy z plastrami pustymi i z miodem, dłuto, podkurzacz, podkarmiaczka, pszczoły w klateczce transportowej, preparaty pszczoły i żądła z woreczkiem jadowym, trzmiela, osy, szerszenia, kamera cyfrowa, monitor multimedialny, kula woskowo-propolisowa, świeca woskowa, słoik z miodem , pocięte wafelki
Przebieg:
1. Wejście do sali pszczelarza w kombinezonie wraz z kapeluszem i w rękawicach.
Rozmowa z dziećmi na temat: Kim jestem? Czym się zajmuje pszczelarz? W jaki sposób dba o pszczoły?
2. Pokaz stroju pszczelarza.
Rozmowa z dziećmi na temat: Z jakich elementów składa się strój pszczelarza? W jaki sposób chroni on pszczelarza? Jakie elementy ciała powinny być chronione i dlaczego - oczy, użądlenie w oko może spowodować utratę wzroku i inne.
3. Pokaz ula.
Otwieranie ula przez pszczelarza dłutem, posługiwanie się podkurzaczem i miotełką, wyjmowanie plastrów, beleczek i podkarmiaczki, kraty odgrodowej.
Dzieci zaglądają do środka ula, dotykają go, wąchają, porównują ciężar plastrów wypełnionych miodem i pustych.
Rozmowa na temat:
Kto mieszka w ulu?
Czym zajmują się pszczoły?
Z czego zbudowane są plastry?
Skąd bierze się miód w ulu?
Oglądanie, dotykanie i wąchanie framentu plastra - poruszanie zagadnień z zakresu wytrzymałości materiałów
w odniesieniu do ich masy i typu konstrukcji - zastosowanie kostrukcji "plastra miodu" w naszym otoczeniu.
Wykonanie świecy woskowej z fragmentu plastra.
4. Pogadanka na temat procesu wybierania miodu.
Opowiadanie na temat pozyskiwania miodu z ula, z użyciem wcześniej obejrzanych przedmiotów takich jak: podkurzacz, miotełka oraz odsklepiacz.
Wirówka do plastrów - poruszanie zagadnień związanych z siłą odśrodkową - gdzie spotykamy się z takim zjawiskiem?
5. Obserwacja żywej pszczoły (zabezpieczonej w klateczce transportowej) oraz preparatów owadów w cyfrowym powiększeniu.
Rozmowa na temat: Jak wygląda pszczoła? Z jakich części składa się jej ciało? Co w budowie ciała pomaga jej przy zbieraniu nektaru, pyłku kwiatowego, wody czy spadzi ?
Zwrócenie uwagi na bezpieczne zachowanie podczas spotkania z pszczołą czy osą.
Zagrożenia związane z możliwością połknięcia osy wraz z napojami o dużej zawartości cukru.
6.Przymierzanie dziecięcych strojów pszczelarkich.
7. Degustacja miodu na wafelkach.
Zwrócenie uwagi na barwy miodów, konsystencje i smak oraz na ich wartości odżywcze i zdrowotne.