Scenariusz zajęć

Spotkanie z pszczelarzem
Pszczoła jako bioindykator środowiska naturalnego

Adresat: dzieci 5-12 lat

Treści z podstawy programowej wychowania przedszkolnego realizowane podczas zajęć:
12. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.

Treści z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych (I etap edukacyjny) realizowane podczas zajęć:
6. Edukacja przyrodnicza. Wychowanie do rozumienia i poszanowania przyrody ożywionej i nieożywionej.

Cele ogólne:

  • zapoznanie z życiem pszczół
  • poznanie pracy pszczelarza
  • zapoznanie z wyglądem pszczół
  • bezpieczeństwo w kontakcie z pszczołami
  • poznanie znaczenia pszczół dla przyrody i człowieka
  • poznanie właściwości odżywczych miodu

  • Cele operacykne

    dziecko:
  • zobaczy jak wygląda strój pszczelarza
  • dowie się na czym polega praca pszczelarza
  • oglądnie jak wygląda ul w środku
  • obejrzy sprzęt potrzebny w pracy pszczelarza (dłuto, podkurzacz, miotełka)
  • obejrzy preparaty owadów w powiększeniu cyfrowym
  • przymierzy strój pszczelarski
  • skosztuje miodu

  • Pomoce: strój pszczelarza, stroje pszczelarskie dla dzieci, tradycyjny ul trzcinowy z plastrami pustymi i z miodem, dłuto, podkurzacz, podkarmiaczka, pszczoły w klateczce transportowej, preparaty pszczoły i żądła z woreczkiem jadowym, trzmiela, osy, szerszenia, kamera cyfrowa, monitor multimedialny, kula woskowo-propolisowa, świeca woskowa, słoik z miodem , pocięte wafelki



    Metody:
  • podające: opowiadanie, pogadanka
  • oglądowa: pokaz
  • eksponująca: film
  • Formy: praca indywidualna, zespołowa

    Przebieg:

    1. Wejście do sali pszczelarza w kombinezonie wraz z kapeluszem i w rękawicach.
    Rozmowa z dziećmi na temat: Kim jestem? Czym się zajmuje pszczelarz? W jaki sposób dba o pszczoły?

    2. Pokaz stroju pszczelarza.

    Rozmowa z dziećmi na temat: Z jakich elementów składa się strój pszczelarza? W jaki sposób chroni on pszczelarza? Jakie elementy ciała powinny być chronione i dlaczego - oczy, użądlenie w oko może spowodować utratę wzroku i inne.

    3. Pokaz ula.

    Otwieranie ula przez pszczelarza dłutem, posługiwanie się podkurzaczem i miotełką, wyjmowanie plastrów, beleczek i podkarmiaczki, kraty odgrodowej.
    Dzieci zaglądają do środka ula, dotykają go, wąchają, porównują ciężar plastrów wypełnionych miodem i pustych.

    Rozmowa na temat:
    Kto mieszka w ulu?
    Czym zajmują się pszczoły?
    Z czego zbudowane są plastry?
    Skąd bierze się miód w ulu?

    Oglądanie, dotykanie i wąchanie framentu plastra - poruszanie zagadnień z zakresu wytrzymałości materiałów
    w odniesieniu do ich masy i typu konstrukcji - zastosowanie kostrukcji "plastra miodu" w naszym otoczeniu.

    Wykonanie świecy woskowej z fragmentu plastra.

    4. Pogadanka na temat procesu wybierania miodu.

    Opowiadanie na temat pozyskiwania miodu z ula, z użyciem wcześniej obejrzanych przedmiotów takich jak: podkurzacz, miotełka oraz odsklepiacz.
    Wirówka do plastrów - poruszanie zagadnień związanych z siłą odśrodkową - gdzie spotykamy się z takim zjawiskiem?

    5. Obserwacja żywej pszczoły (zabezpieczonej w klateczce transportowej) oraz preparatów owadów w cyfrowym powiększeniu.
    Rozmowa na temat: Jak wygląda pszczoła? Z jakich części składa się jej ciało? Co w budowie ciała pomaga jej przy zbieraniu nektaru, pyłku kwiatowego, wody czy spadzi ?
    Zwrócenie uwagi na bezpieczne zachowanie podczas spotkania z pszczołą czy osą.
    Zagrożenia związane z możliwością połknięcia osy wraz z napojami o dużej zawartości cukru.

    6.Przymierzanie dziecięcych strojów pszczelarkich.

    7. Degustacja miodu na wafelkach.

    Zwrócenie uwagi na barwy miodów, konsystencje i smak oraz na ich wartości odżywcze i zdrowotne.

    Poznaj pszczoły bo warto
    Przedsiebiorstwo Wielobranżowe KONEKTOR
    Wszystkie prawa zastrzeżone.